Made in Romania @saptamana altfel

Cand se intampla un eveniment se spune atunci, inainte cu o zi, poate a doua zi, dar chiar dupa o saptamana?

Cum aici scriu pentru eternitate, ca sa citeasca ochiul meu peste ani - marchez vizita la fabrica de portelan - APULUM Alba - Iulia cu poze si pareri (proprii). 

Stiu ca si mama are sau avea un set de farfurii, o tona de cosulete, bibelouri cu kilu' toate marca Apulum. A trimis saracuta in Germania inainte si dupa revolutie, cosulet dupa cosulet, care mai dantelat. Am aflat tarziu ca toate acestea erau made in Albania (Apulum), a trebuit sa migrez spre Cluj cu popas in Alba, cand am primit luat din zestrea mamei cate 2-3 farfurii/ linguri, etc. Acestea fiind spuse nu am putut rata ziua portilor deschise, mai ales ca in ultimul timp i-am invidiat pe toti scolarii si prescolarii care au participat la vizite peste vizite in cadrul "Saptamanii altfel". 

Pe vremea mea nu era asa! (corectie: se vizitau fabricile dar au trecut 100 de ani si memoria ma lasa).

Cu ocazia asta am aflat ca:
- fabrica e fondata inca din anul 1970, 
- este (asa zic angajatii) cel mai mare producator de portelan din Romaia, 
- produc - verificat cu ochisorul meu - pentru IKEA, Lavazza si multi multi altii, 
- 90% este marfa de import,
- sunt intr-o continua crestere/ modernizare,
- pentru ca toate sa mearga bine se face Audit peste Audit si nu se face rabat de la calitate.

Cateva date tehnice:
- portelanul are cea mai ridicata rezistenta mecanica dintre produsele ceramice,
- nu se deterioreaza in masina de spalat, cuptor cu microunde,
- in schimb sunt sensibile la socuri termice, mecanice, nu incerca sa dai cu farfuria de pamant ca ...
- produsele scoase din cuptor nu se pun niciodata sub jet de apa rece, ca normal  ...
- la Apulum exista produse decorate cu aur, platina si argint,
- chinezii angajatii au fost inlocuiti cu roboteii galbeni care nu au pauza, fereasca de vre-o pana de curent.

Au avut si zile grele cand se temeau ca vor inchide fabrica, dar zilele alea s-au dus si acum se extind. S-au modernizat si continua sa o faca, au planuri mari si contracte serioase.




Robotelul galben, chipes si muncitor






Tezaur




Nu e sedinta, e ziua in care fiecare angajat se mandreste cu munca lui familiei. 

Hopa - topa la cuptor

Aici se coc/ard







Sigur ati recunoscut canile de la IKEA, upssss made in RO








 Vizita s-a incheiat, urmeaza un loc unde multi ar vrea sa fie expusi dar n-au cu ce:
Eiiiiiiii, liniste putin, aici e locul de onoare. Voi cata vechime aveti? La acelasi loc de munca?!?
Dau o raita si la muzeu, nu-mi ajunge ce inca are mama pe-acasa:
Remember? mama stie!







Eu ma bucur cand aflu ca inca se mai invart rotitele si in tara noastra, ce satisfactie ai sa bei o cafea in inima Romei si sa stii ca e fabricata intr-un orasel cochet in plina expansiune pe numele lui de Alba-Iulia.

Sustin ROmania si a ei dezvoltare!
p.s. Am exagerat cu pozele... dar cine stie cand mai apuc eu o asa zi.

Comments